Školní poradenské pracoviště
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ A JEHO KONCEPCE
Školní poradenské pracoviště (dále ŠPP) je zřízeno k zajištění a realizaci výchovně vzdělávací koncepce školy. Tým odborníků poskytuje poradenské služby dle Vyhlášky 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů žákům a jejich zákonným zástupcům. Kromě toho se bude podílet na tvorbě a rozvoji výchovně vzdělávacího systému tak, aby se připravenou na novou kvalitu komunikace s rodiči i mimoškolními institucemi, schopnou inspirovat pedagogické pracovníky k samostatnému a tvořivému jednání s vysokými nároky na kvalitu vzdělání.
Poradenskými pracovníky školy jsou:
- vedoucí a koordinátor ŠPP – ředitelka školy – Mgr. Alena Polesová
- výchovný poradce – Mgr. Veronika Černá
- školní metodik prevence – Mgr. Iveta Mrákavová
- školní speciální pedagog - Mgr. Lucie Barkoci
Pracovníci ŠPP jsou přímo podřízeni řediteli školy.
Ředitel školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí výchovný poradce, speciální pedagog a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy.
Konzultační hodiny ŠPP – DLE POTŘEBY NA ZÁKLADĚ TELEFONICKÉ DOMLUVY – telefon - 774 442 066
Strategický cíl:
Vytvořit funkční komunikační systém odborné podpory, který bude zabezpečovat nezbytné podmínky pro zajištění růstu kvality školy.
Koncepční cíle:
1. Zabezpečovat realizaci školního vzdělávacího programu (ŠVP) v souladu s jeho koncepčními a strategickými cíli na všech úrovních.
2. Ve spolupráci s vedením školy provádět pravidelnou, systematickou a pravdivou analýzu realizace ŠVP. Na jejím základě připravovat podněty pro jeho další zkvalitňování.
3. S využitím metod odborné podpory vytvořit pedagogickým pracovníkům prostor pro zajištění jejich „profesionálního bezpečí“, které je nutnou podmínkou pro uspokojení potřeb profesní, osobnostní a sociální jistoty.
4. S využitím metod zaměřených na pozitivní komunikaci vytvořit ve škole atmosféru, ve které se žáci budou chtít učit a učitelé budou chtít učit. Za těchto podmínek se žáci naučí učit a myslet tak, aby byli schopni aktivně řešit problémy a pružně se přizpůsobovat neustále se měnící realitě.
5. Vytvořit otevřený prostor pro komunikaci a spolupráci mezi školou a veřejností, mezi učiteli a rodiči. Společné zaměření se na individuální schopnosti a potřeby dítěte je podstatou bezpečného prostředí pro jeho optimální rozvoj a základním pilířem primární prevence negativních jevů.
6. Ve spolupráci s vedením školy propracovat systém evaluace tak, aby se hodnotící kritéria opírala o uspokojování nejdůležitějších potřeb:
· Žáci potřebují podnětné prostředí a vstřícné zacházení, zážitek z radosti poznávání, ze sociálních kontaktů.
· Učitelé potřebují profesionální bezpečí a prostor pro tvořivost.
· Rodiče potřebují školu, které budou důvěřovat, že dává jejich dítěti kvalitní vzdělání.
Teoretická východiska a metody práce:
Odborná a průběžná péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), diagnostika, práce s rodinou.
Standardními činnostmi poradenských pracovníků školy jsou služby, které jsou poskytovány žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům.
K obecným cílům týmu ŠPP, vyplývajících ze školského zákona a Vyhlášky 72/2004 Sb. patří:
- Poskytování metodické a odborné podpory učitelům
- Včasná intervence při aktuálních problémech žáků a třídních kolektivů
- Poskytování průběžné a dlouhodobé péče o žáky s neprospěchem, vytvoření předpokladů pro jeho snižování
- Vytvoření příznivého klimatu pro integraci a přijímání kulturních a sociálních odlišností na škole
- Zajištění podmínek pro integraci žáků se SVP a žáků nadaných
- Kariérové poradenství
- Primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů
- Sledování účinnosti preventivních programů aplikovaných školou a vytvoření metodického zázemí pro tyto programy
- Prohloubení a zkvalitnění spolupráce a komunikace mezi školou a rodiči
- Zajistit propojení poradenských služeb poskytovaných školou se službami dalších poradenských zařízení (PPP, SPC, SVP a IPS úřadů práce).
Poskytování péče a podpory školními specialisty probíhá v dopoledních hodinách v době vyučování, popřípadě další setkávání probíhá formou individuálních dohod mezi školním specialistou a zájemcem. Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žákovi je souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlasu zákonného zástupce není potřeba tehdy, když jeohroženo duševní nebo tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.
Veškerá dokumentace pracovníků ŠPP o jejich činnostech je vedena v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
Výchovný poradce
· konzultace k podávaným návrhům na vyšetření, spolupráce s PPP a SPC
· kontrola a shromažďování zpráv vyšetřených žáků se SVP, pomoc při vyplňování dotazníků a při tvorbě PPO
· evidence žáků se SVP, konzultace s třídními učiteli
· konzultace k návrhům na integrace žáků a žádosti o její prodloužení, pomoc při vytváření IVP a PPO
· spolupráce s asistenty, konzultace
· spolupráce s metodikem prevence – programy na podporu prevence šikany, vandalismu, agresivity apod.
· spolupráce s ŠPZ
· spolupráce s OSPOD
· spolupráce s třídními učiteli – řešení výchovných problémů
· výchovná komise - školní neprospěch, výchovné problémy, záškoláctví
· zápis do 1. ročníku – konzultace při řešení odkladů, metodické vedení
Metodik prevence
· příprava Minimálního preventivního programu
· pomoc učitelům při začleňování témat prevence do výuky
· poskytování odborných informací z oblasti prevence pedagogickým pracovníkům, sledování projevů rizikového chování, řešení daných situací
· spolupráce s okresním metodikem a krajským koordinátorem prevence, s OSPOD, PPP, SPC
· zajišťování odborných lektorů preventivních programů pro přednášky, besedy a vzdělávací aktivit
Školní speciální pedagog
· koordinuje speciálně-pedagogické poradenství ve škole
· připravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí se zdravotním postižením ve spolupráci s dalšími odborníky, dlouhodobě sleduje a pravidelně vyhodnocuje proces individuální integrace
· provádí speciálně-pedagogické diagnostické činnosti
· pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
· realizuje speciálně pedagogické vzdělávací činnosti a poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
· navrhuje a pomáhá realizovat opatření, která směřují ke zkvalitnění vzdělávací práce školy v oblasti speciální pedagogiky
· poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky, pomáhá při jejich aplikaci
· koordinuje spolupráci se speciálně pedagogickým centrem a dalšími specializovanými pracovišti
· poskytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupcům
· dodržuje etický kodex poradenského pracovníka